Vad vill du boka?

Hotell i Småland – nära Isaberg och naturen

Välkommen till Hestraviken – ett personligt och charmigt hotell i Småland, vackert beläget vid Nissans strand och omgivet av rogivande natur. Här får du en harmonisk helhetsupplevelse med god mat, avkoppling och förstklassig service. Perfekt för en romantisk weekend, aktiv semester eller naturnära vistelse vid Isaberg.

Konferens i Småland – nära naturen och Isaberg

Upplev en inspirerande konferens i Smålands vackra natur! Hestraviken erbjuder möten i en rofylld miljö där naturupplevelser kombineras med förstklassig mat, personlig service och moderna möteslokaler. Med flexibla lösningar, teknik i toppklass och naturnära aktiviteter skapar vi konferenser som gör skillnad – året runt.

Restaurang i Småland – Njut av god mat nära Isaberg

Välkommen att äta gott hos oss på Hestraviken! Vår restaurang i Småland bjuder på säsongsinspirerade rätter med lokala råvaror, tillagade med omsorg och passion. Här väntar smakupplevelser utöver det vanliga – i en inbjudande miljö med vacker utsikt över naturen. Perfekt för både avkopplande middagar och minnesvärda måltider nära Isaberg.

Spa i Småland – Avkoppling vid Nissan på Riverside Spa

Njut av en avkopplande stund på Riverside Spa – vårt naturinspirerade spa i Småland, vackert beläget vid Nissan. Här omges du av rogivande miljöer, varma utomhuspooler, bastu och natursköna vyer. Oavsett årstid bjuder vi in till en harmonisk spa-upplevelse där lugn, välbefinnande och natur möts i perfekt balans.

Tips och råd för MTB-cykling


Perfekt startpunkt för nybörjare inom mountainbike

Din guide för Mountainbike

Med Isabergs omväxlande terräng och tydligt markerade spår är det en idealisk plats att börja din MTB-resa. Oavsett om du är helt ny eller vill utveckla dina färdigheter, finns här leder som passar alla nivåer. Ingen egen cykel? Ingen fara – du kan enkelt hyra moderna mountainbikes för både barn och vuxna direkt på plats.

Är du nybörjare på moutainbike?

Här har vi samlat några användbara tips och råd som du kan ha nytta av.

 

1) Du behöver inte cykla på smalaste stigen med största rötterna på en gång. Det är roligare att känna att man behärskar cyklingen och inte misslyckas direkt.

2) Balansträna på din cykel som uppvärmning. Lär känna broms och gas. Laborera med tyngdpunktsförflyttning. Vad händer?

3) Börja på asfaltsvägen eller grusväg! Prova en uppförsbacke och lägg i rätt växel för backen innan stigningen. Nybörjare på mountainbike behöver bli kompis med cykeln. Det går upp och ner i skogen, det svänger och rör sig. Och det är inte asfalt! Lär dig timing med bromsar och växlar och hitta ditt flow på lätt led. Kör!

4) Trappa upp svårighetsgraden långsamt. Åk sakta och fort, prova olika vägar, lär dig att fatta beslut och hur däcken spinner vid din tyngdförflyttning. I uppförsbacke behöver du sätta tyngd på framhjulet, i nerförsbacke behöver du skjuta bak rumpan och därmed tyngdpunkten för att balansera upp. Du kommer lättare över hinder med ryck och tryck från marken, men det är något du lär dig längre fram.

5) Våga cykla med fart! Med fart kommer du så mycket lättare över rötter och hinder. Det är när du tvekar som du hamnar fel. Gå på med ”nu jäklar-attityd” på korta avsnitt i taget, och cykla fokuserat.

6) Gör det inte onödigt svårt. Blöta rötter är jobbigare än torra. När du är nybörjare, undvik regn de första passen.

7) Cykla med en grupp eller med en kompis. Be om råd och tips. Det är okej att vara nybörjare!

Tjej och kille cyklar längs Pink Lady-leden vid Algustorpasjön på Isaberg, omgivna av grönskande natur i Småland.
Viktigt

Så växlar du på en MTB-cykel

Att använda växlarna rätt på en mountainbike är avgörande för att få en smidig och effektiv cykeltur, särskilt i varierad terräng. Här är några grundläggande tips:

Förstå växelreglagen
De flesta MTB-cyklar har två växelreglage:

Det vänstra reglaget styr framväxeln och används för att byta mellan stora och små kedjehjul.

Det högra reglaget styr bakväxeln och används för att justera mellan de mindre växlarna på kassetten.

Välj rätt växel för terrängen

Uppförsbacke: Använd en lättare växel (litet framdrev och större drev bak) för att minska motståndet.

Nedförsbacke: Växla till en tyngre växel (stort framdrev och mindre drev bak) för att hålla en jämn fart.

Plan mark: Anpassa växeln för ett jämnt trampmotstånd beroende på din hastighet.

Växla i rörelse
Växlarna fungerar bäst när du trampar samtidigt som du växlar. Undvik dock att lägga för mycket tryck på pedalerna när du byter växel, särskilt i branta uppförsbackar – det kan slita på kedjan och växlarna.

Undvik korsväxling
Korsväxling innebär att du använder den största kedjeringen fram tillsammans med det största drevet bak (eller tvärtom). Detta sliter på kedjan och kan påverka växlingen negativt. Håll en rak kedjelinje så mycket som möjligt.

Öva för att bli bekväm
Det tar tid att vänja sig vid växelsystemet, särskilt om du är ny på MTB-cykling. Öva på att växla i olika situationer för att hitta det som känns bäst för dig.

Med rätt växelhantering blir dina turer både roligare och mindre ansträngande, oavsett om du cyklar i skog, uppför branter eller på grusvägar.

 

Viktigt

Så bromsar du rätt på en mountainbike

Att bromsa effektivt och säkert är en viktig del av mountainbikecykling, särskilt när du kör i teknisk eller kuperad terräng. Här är några tips för att hantera bromsarna som ett proffs:

Lär känna bromsarna
De flesta mountainbikes är utrustade med två bromshandtag:

Framhandtaget (vanligtvis till vänster) styr framhjulets broms.

Bakhandtaget (vanligtvis till höger) styr bakhjulets broms.

Använd båda bromsarna
För effektiv och kontrollerad bromsning är det viktigt att använda både fram- och bakbromsen.

Frambromsen: Ger den mesta bromskraften men kräver försiktig hantering för att undvika att framhjulet låser sig eller att du flyttar för mycket vikt framåt.

Bakbromsen: Hjälper till att stabilisera cykeln, särskilt på lösare underlag.

Dosera bromskraften
Undvik att klämma åt bromsarna för hårt – det kan få hjulen att låsa sig, vilket minskar kontrollen och kan leda till att du sladdar. Tryck istället mjukt och gradvis för att anpassa bromsningen efter behov.

Flytta vikten bakåt
När du bromsar kraftigt, särskilt i branta nedförsbackar, flytta din vikt bakåt över sadeln för att undvika att framhjulet får för mycket tryck och minskar risken för att gå över styret.

Planera din bromsning
Bromsa innan du når tekniska partier, som skarpa kurvor eller hinder, så att du har bättre kontroll genom sektionen. Försök att undvika att bromsa mitt i kurvor – det kan leda till att du tappar greppet.

Håll fingrarna redo
Håll alltid minst ett finger på varje bromshandtag så att du snabbt kan reagera vid behov.

Anpassa till underlaget
På lösare underlag som grus, lera eller sand, använd mer av bakbromsen och bromsa mjukt för att minska risken för sladd. På fast underlag kan du använda fram- och bakbromsen mer balanserat.

Övning ger färdighet
För att känna dig trygg med bromsarna, öva i en säker miljö där du kan experimentera med olika tekniker och underlag. Snart kommer du att hantera bromsningen med självförtroende, oavsett var leden tar dig!

Viktigt

Så pumpar du en cykel med racingventil (Presta-ventil) med adapter

Så pumpar du en cykel med racingventil (Presta-ventil) med adapter

Om du har en cykelpump eller använder vår som bara fungerar med vanliga ventiler (Schrader-ventiler) måste du använda en adapter för att pumpa en cykel med racingventil (Presta-ventil).

Här är hur du gör:

Förbered ventilen

Skruva loss den lilla mässingsmuttern på toppen av racingventilen (Presta-ventilen).

Tryck kort på ventilen för att släppa ut lite luft och säkerställa att den inte är fastklibbad.

Montera adaptern

Skruva på adaptern på ventilen. Den ser ut som en liten metallhylsa och gör att racingventilen får samma bredd som en vanlig ventil.

Kontrollera att adaptern sitter tätt för att undvika luftläckage.

Fäst pumpen

Placera pumpens munstycke över adaptern (nu fungerar ventilen som en vanlig Schrader-ventil).

Pumpa däcket

Pumpa däcket långsamt och jämnt. Kontrollera trycket genom att känna.

Följ rekommenderat lufttryck för däcket, vilket ofta är angivet på sidan av däcket.

Mountainbikedäck: 1,8–2,5 bar (26–36 psi).

För lågt tryck: Om däcket trycks in för mycket när du trycker med tummen, kan det leda till genomslag eller svårigheter att rulla.

För högt tryck: Om däcket känns stenhårt, kommer du att förlora grepp och komfort.

Landsvägsdäck: 6–8 bar (87–116 psi).

Ta bort pump och adapter

Ta försiktigt bort pumpen från adaptern.

Skruva av adaptern från racingventilen.

Försegla ventilen

Skruva tillbaka mässingsmuttern på racingventilen för att försegla den.

Nu är däcket pumpat och klart! Med adaptern kan du enkelt använda en standardpump för att fylla dina racingventiler med rätt lufttryck.